8 miljardia

Autoilijat maksavat Suomeen vuosittain kahdeksan miljardia euroa veroina.

Tienpitoon miljardi

Autoliiton mukaan tästä summasta tienpitoon palaa kuitenkin vain miljardi.

8.0 miljardia

Lähes 7 miljardia nettomaksua. Autoilija näyttää olevan todellinen nettomaksaja. Nyt perataan asia juurta jaksain.

Verotuotto

Autoalan tiedotuskeskuksen laskelmien mukaan kahdeksan miljardia jakautuu seuraavalla tavalla.

Paina kenttiä nähdäksesi lisätietoa

41 %
33 %
14 %
11 %

Alv?

Laskelmissa on laskettu mukaan arvonlisävero sekä vakuutusverot. Arvonlisäveroa maksetaan muun muassa ruoista, vaatteista sekä asumisesta. Vakuutusveroa maksetaan kaikista vakuutuksista, esimerkiksi kotivakuutuksesta

Vaatteista maksettua arvonlisäveroa ei palauteta vaatteidenkäytön tukemiseen.
Tietotekniikasta maksettua arvonlisäveroa ei palauteta tietotekniikan käytön tukemiseen.

Täten on kohtuutonta vaatia, että kaikista liiketoimintasektoreista juuri autoilusta maksettu alv korvamerkittäisiin autoiluun. Poistetaan arvonlisävero nettomaksusta.

7.0 miljardia

Kuolemat

Autoliikenteen aiheuttamien kuolemien sekä loukkaantumisien hinta yhteiskunnalle on vuodessa 2 miljardia euroa.

3.7 miljardia

Sairaudet

Vaikka moottoriteknologia on kehittynyt vuosien varrella, kaupungeissa autoilu sairastuttaa ihmisiä. Autoliikenne jauhaa asfalttia kivipölyksi. Ihmiset sairastuvat katupölyn ohella hiukkasiin.

Hinta yhteiskunnalle puoli miljardia vuodessa

1.7 miljardia

Kunnat

Valtio hoitaa vain pääteitä. Kunnat rakentavat omalla rahallaan tiestönsä. Kunnat rahoittavat tiestönsä kunnallisverolla. Vuonna 2014 kunnat käyttivät tienpitoon n. 700 miljoonaa euroa. Tästä arviolta 70%, eli puoli miljardia menee autoiluun

1.2 miljardia

Melu

Helsingin asukkaiden mukaan tieliikennemelu on häiritsevin melumuoto. 34 prosenttia Helsinkiläisistä kokee tieliikennemelun häiritseväksi tai erittäin häiritseväksi päivisin ja 23 prosenttia öisin. Lähes puolet asukkaista koki melun häiritsevän häiritsevän nukkumista, parvekkeella tai pihalla oloa, rentoutumista ja ulkoilua virkistysalueilla.

Ruotissa tehdyn tutkimuksen mukaan melualtistus aiheuttaa vuodessa 1.7 miljardin kulut yhteiskunnalle. Oletetaan, että Suomessa kustannukset ovat puolet Ruotsin kustannuksista, ja oletetaan että puolet tästä liittyy liikenteeseen. Kustannukset 0.4 miljardia

0.7 miljardia

Matkakuluvähennys

Matkakuluista vähennetään verotuksessa puoli miljardia vuosittain.

0.3 miljardia

Autoliiton viestinnällä ei ole pohjaa. Jatketaan kuitenkin vielä.

Asumisen hinta

Parkkinormien vuoksi esimerkiksi Helsingin kantakaupungissa autopaikan rakennuskustannukset voivat olla jopa 70 000 euroa paikkaa kohti. Paikat eivät mene tuolla hinnalla kaupaksi, joten paikoista tullut tappio leivotaan asuntojen hintoihin. Asumisen hintaa nostaa myös melumittaukset sekä melueristäminen. Melu rajoittaa huoneistosijoittelua kaupunkiasunnoissa. Kaupunkiasunnot ovat autoliikenteen melun takia rajoittuneemmin suunniteltuja.

Rakennusteollisuus vastustaa parkkinormia. Paikkoja ei rakenneta markkinavetoisesti, vaan valtiovetoisesti.

Autoilun haitat keskittyvät kaupunkeihin. Etenkin kaupungeissa autoilun vaatima tila, sen aiheuttama melu sekä turvattomuus korostuvat. Tälle on vaikea asettaa hintaa, mutta:

Jokainen tietää miten viihtyisää 50-luvulla ja sitä ennen rakennettu kaupunkiympäristö on. Ja miten epäviihtyisää 70 luvulla ja myöhemmin autoilun ehdoilla rakennettu kaupunkiympäristö on.

Kaupunkilainen!

Vaadi viihtyisämpää kaupunkia. Et ole mitään velkaa autoliitolle.

Kuva minusta

Moro.

Olen Lauri Nevanperä. Teen töitä taloudellisesti vahvan ja viihtyisän Tampereen puolesta.

Avaa sivustoni

Lähdeluettelo

Lähde1

Autoliiton vaalivaikutus-sivu, jossa väite 8 vs 1 miljardia

Avaa
Lähde2

Autoalan tiedotuskeskuksen verolaskelma

Avaa
Lähde3

Kuolemat, loukkaantumiset, sairastumiset

Avaa
Lähde4

Kuntien tienpitoon laittama raha

Avaa
Lähde5

Tutkimus Helsinkiläisten kokemasta melusta

Avaa
Lähde6

Pysäköintipaikan rakennuskustannukset

Avaa