Verotuotto
Autoalan tiedotuskeskuksen laskelmien mukaan kahdeksan miljardia jakautuu seuraavalla tavalla.
Paina kenttiä nähdäksesi lisätietoa
Vaatteista maksettua arvonlisäveroa ei palauteta vaatteidenkäytön tukemiseen.
Tietotekniikasta maksettua arvonlisäveroa ei palauteta tietotekniikan käytön tukemiseen.
Täten on kohtuutonta vaatia, että kaikista liiketoimintasektoreista juuri autoilusta maksettu alv korvamerkittäisiin autoiluun. Poistetaan arvonlisävero nettomaksusta.
Kuolemat
Autoliikenteen aiheuttamien kuolemien sekä loukkaantumisien hinta yhteiskunnalle on vuodessa 2 miljardia euroa.
Sairaudet
Vaikka moottoriteknologia on kehittynyt vuosien varrella, kaupungeissa autoilu sairastuttaa ihmisiä. Autoliikenne jauhaa asfalttia kivipölyksi. Ihmiset sairastuvat katupölyn ohella hiukkasiin.
Hinta yhteiskunnalle puoli miljardia vuodessa
Kunnat
Valtio hoitaa vain pääteitä. Kunnat rakentavat omalla rahallaan tiestönsä. Kunnat rahoittavat tiestönsä kunnallisverolla. Vuonna 2014 kunnat käyttivät tienpitoon n. 700 miljoonaa euroa. Tästä arviolta 70%, eli puoli miljardia menee autoiluun
Melu
Helsingin asukkaiden mukaan tieliikennemelu on häiritsevin melumuoto. 34 prosenttia Helsinkiläisistä kokee tieliikennemelun häiritseväksi tai erittäin häiritseväksi päivisin ja 23 prosenttia öisin. Lähes puolet asukkaista koki melun häiritsevän häiritsevän nukkumista, parvekkeella tai pihalla oloa, rentoutumista ja ulkoilua virkistysalueilla.
Ruotissa tehdyn tutkimuksen mukaan melualtistus aiheuttaa vuodessa 1.7 miljardin kulut yhteiskunnalle. Oletetaan, että Suomessa kustannukset ovat puolet Ruotsin kustannuksista, ja oletetaan että puolet tästä liittyy liikenteeseen. Kustannukset 0.4 miljardia
Asumisen hinta
Parkkinormien vuoksi esimerkiksi Helsingin kantakaupungissa autopaikan rakennuskustannukset voivat olla jopa 70 000 euroa paikkaa kohti. Paikat eivät mene tuolla hinnalla kaupaksi, joten paikoista tullut tappio leivotaan asuntojen hintoihin. Asumisen hintaa nostaa myös melumittaukset sekä melueristäminen. Melu rajoittaa huoneistosijoittelua kaupunkiasunnoissa. Kaupunkiasunnot ovat autoliikenteen melun takia rajoittuneemmin suunniteltuja.
Rakennusteollisuus vastustaa parkkinormia. Paikkoja ei rakenneta markkinavetoisesti, vaan valtiovetoisesti.
Autoilun haitat keskittyvät kaupunkeihin. Etenkin kaupungeissa autoilun vaatima tila, sen aiheuttama melu sekä turvattomuus korostuvat. Tälle on vaikea asettaa hintaa, mutta:
Jokainen tietää miten viihtyisää 50-luvulla ja sitä ennen rakennettu kaupunkiympäristö on. Ja miten epäviihtyisää 70 luvulla ja myöhemmin autoilun ehdoilla rakennettu kaupunkiympäristö on.
Kaupunkilainen!
Vaadi viihtyisämpää kaupunkia. Et ole mitään velkaa autoliitolle.

Moro.
Olen Lauri Nevanperä. Teen töitä taloudellisesti vahvan ja viihtyisän Tampereen puolesta.
Avaa sivustoniLähdeluettelo
Autoliiton vaalivaikutus-sivu, jossa väite 8 vs 1 miljardia
AvaaAutoalan tiedotuskeskuksen verolaskelma
AvaaKuolemat, loukkaantumiset, sairastumiset
AvaaKuntien tienpitoon laittama raha
AvaaTutkimus Helsinkiläisten kokemasta melusta
AvaaPysäköintipaikan rakennuskustannukset
Avaa