
Puheeni Tampereen kaupunginvaltuustossa 16.6.2025
Taloudellinen tilanne aiheuttaa haasteita tulevalle kaudelle. Tämä ei lupaa helppoa kautta. Kaupunkisuunnittelussa täytyykin löytää edullisia, mutta vaikuttavia ratkaisuja.
Nostan ohjelmasta Vihreiden kädenjälkenä erityisesti taloudellisesti vahvat ja viihtyisät ratkaisut kaavoituksen suhteen. Keskitetyillä pysäköintiratkaisuilla, kuten asuinalueen reunalla olevalla parkkitalolla saamme luotua myös tiiviisti asutetuille uusille alueille kaupunkia, jossa pihat ovat omakotitalomaisia puutarhoja asfalttikenttien tai betonisten pihakansien sijaan.
Tässä on taloudellista järkeä, sillä pysäköintiratkaisut voivat olla tähtitieteellisen kalliita. Esimeriksi betonisen pihakannen alle rakennetun parkkiruudun rakentamiskustannus on RakLi-selvityksessä peräti 60 000 euroa yhtä ruutua kohden. Pormestariohjelmassa mainitussa keskitetyssä parkkitalossa parkkiruudun rakennuskustannus jää 20 000 euroon, joka sekin on erittäin paljon, mutta kolme kertaa vähemmän. Maanpäällisiin parkkikenttiin verrattuna arvokasta tonttimaata säilyy parempaan käyttöön, kuten kodeiksi, liiketoimintaan tai lähiluonnoksi.
Nostan myös pyöräliikenteen edistämisen esimerkkinä taloudellisesti vahvasta ja viihtyistästä ratkaisusta. Pyöräliikenteen investoinnit ovat hyvin edullisia verrattuna esimerkiksi henkilöautoliikenteeseen. Pyöräliikenne ei aiheuta meluhaittaa, eikä vaadi kalliita pysäköintiratkaisuja tai subventiota. Insentiivi kehittämiseen siis on. Viime vuosikymmenen tampereen hyvä edistys pyöräliikenteessä onkin saatu aikaan suhteessa hyvin pienillä investoinneilla. Joten nyt kun esimerkiksi Viinikan henkilöautotunneliin investoidaan kymmeniä miljoonia, emme saa unohtaa pyöräliikennettä, jonka edistäminen on edullista. Etenkin kun pyöräliikenne korostuu työmatkoilla, ja vähentää työterveyslaitoksen tuoreen tukimuksen mukaan viisi sairaspäivää vuodessa jo 6 km matkalla. 50 henkilön yrityksessä tämä tarkoittaisi 265 säästettyä sairauslomapäivää vuosittain.
Keskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman tulemme viimeistelemään tällä kaudella. Luonnollisesti keskustan saavutettavuudesta tulee huolehtia hyvin kuten olemme tähänkin asti tehneet esimerkiksi edistämällä Viinikan henkilöautotunnelia. Samalla on hyvä muistaa, että keskustan kadut ovat liikenneympäristön lisäksi liiketoimintaympäristöä. Suomessa Santasalo ja Heusala ovat tutkimuksissaan havainneet, että kävelykaduilla neliövuokrat ovat 15% suuremmat ja myynti 23 prosenttia mediaania korkeammat. Samaten esimerkiksi Aalto-yliopiston Suomen kävelykatuhankkeita tutkineessa tutkielmassa on todettu kävelykatuhankkeiden taloudelliset hyödyt. Samalla entisenä kuorma-autonkuljettajana ja talvikunnossapitoa työkseni tehneenä totean, että logistiikka ja kunnossapito ja pelastustyö on kävelykaduilla on hyvin sujuvaa. Tässäkin siis ratkaisu joka on taloudellisesti vahva, pragmaattinen sekä viihtyisä. Esimerkiksi Tuomiokirkonkadulle suunniteltua tai Kuninkaankadulla olevaa kävelykatua ei tule poistaa, vaikka liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnoksessa on aiemmin näin esitetty vaihtoehtona.