

Lippuraitoja • Korttelirallia • Pyöräliikennettä
32 000 uutta tamperelaista, mutta autoilu ei kasvanut lainkaan. Boikotti korttelirallin kieltämiselle, pyöräliikenteen parannuksia ja muita tarinoita Tampereen politiikasta.
Tampere kasvoi 32 000 asukkaalla – Savonlinnan verran – kahdeksassa vuodessa, mutta henkilöautoilla ajetaan täsmälleen saman verran kuin 2016. Joukkoliikenne kasvoi 83,9 % kolmessa vuodessa. Valtuustoaloitteeni yöllisen korttelirallin kitkemiseksi sai erinomaisen tuen, mutta tietyt puolueet boikotoivat sitä. Pyöräilyn parannuksia on tulossa Viinikkaan, Ranta-Tampellaan ja Tammelaan.
Luet kaikkien aikojen ensimmäistä Tampere Just Ny -sarjan kirjoitusta. Sarjassa kerron Tampereen kehityksestä ja päätöksenteosta sellaisena kuin minä sen näen valtuustossa ja yhdyskuntalautakunnassa istuessani. Tälläistä tapahtui edeltävän kuukauden aikana
Lue koko postaus tai hyppää sisällysluettelosta kiinnostavimpaan kohtaan 👇
Liput ja niiden raidat puhuttivat valtuustossa. Jätin valtuustoaloitteen korttelirallista.
Kaupunginvaltuustossa keskityttiin olennaiseen, elikkäs... lippuhin ja niiden raitoihin... Tässä raportti toimintatrackeristani:
- 25.8.2025
Kaupunginvaltuuston kokous: Pörinää ja keskustelua lipun raidoista
Jätin tässä kokouksessa valtuustoaloitteen yöllisen pörinän kitkemiseksi edullisin keinoin. Toteutuessaan aloite tekee tuhansien tamperelaisten öistä rauhallisempia. Se sai peräti 33 allekirjoitusta valtuutetuilta. Nähdäkseni Kokoomuksessa, Perussuomalaisissa ja KD:ssa oli boikotti aloitteelle, vaikka keinot ovat edullisia ja käytännöllisiä. Hieman outoa, mutta muista puolueista tullut kannatus oli uskomattoman kovaa! Kiitos! Näin muuten asialista oli lyhyt, mutta pride ja sateenkaarilipun raidat puhuttivat PS:ää ja KD:ta peräti tunnin ajan. Itse pohdin, että olisipa mukava jos valtuustosalissa suhtauduttaisiin samalla innolla reaalimaailman ongelmiin kuten työpaikkojen vähäisyyteen. Vihreät ja vasemmistoliitto eivät pitäneet yhtään puheenvuoroa tässä lippuraitakeskustelussa, joka oli erittäin hyvä asia. Tasa-arvolla on Tampereen puolueiden keskuudessa niin vahva status quo, että näihin lippuraitakeskusteluihin ei kannata lähteä. Etenkin, kun eräät puolueet hakemalla hakevat pöyristeleviä reaktioita. Toivon että jonain päivänä nämä Eskimo-puikko / Afrikan tähti / lippuraitakeskustelut olisivat käyty. Ei näemmä vielä.
2 hPalkkio 380 € - puoluemaksu 25%
Tälläinen valtuusto. Ja hei, jos itse heräilet yöllä pöristelyyn, rakensin työkalun jolla voit tehdä liikennevalvontapyynnön helposti. Löydät sen tästä linkistä
Kiitämme: Suurta tukea korttelirallialoittelle. Moitimme: tunnin lippuraitapuheita. Arvosanaksi annan:



Liikenteen kehitys nopeaa
Millä eri tavoin Tampereella liikutaan vuonna 2024 verrattuna edellisvuoteen? Tähän vastaa tuore raportti
Henkilöautoilu
Henkilöautoilla ajetaan 0.9 % enemmän kuin vuosi sitten. Oikeastaan tämä on erinomainen luku, sillä Tampereen väkiluku on kasvanut samana vuonna 2.4 %. Luku muuttuu vielä paremmaksi kun tarkastellaan pitkää tähtäintä: Väkiluku on kasvanut 8 vuodessa peräti 14 %, mutta henkilöautoilla ajetaan saman verran.
14% väestönkasvu vastaa 32000 uutta tamperelaista. Se on yhtä paljon kuin Savonlinnassa on asukkaita. Hieman yksinkertaistetusti voisi miettiä miten kävisi jos Savonlinnan autot tuutattaisiin Tampereen katuverkolle ja parkkipaikoille.
Joukkoliikenne
Jos tuli mietittyä, mihin henkilöautoilla ajetut kilometrit ovat vaihtuneet, niin tässä vastaus. Joukkoliikenteen kasvu on ollut hurjaa. Nostan muutaman luvun.
Joukkoliikenne kasvoi
- Vuodessa 6.5 %
- Kahdessa vuodessa 26 % (!)
- Kolmessa vuodessa 83.9 % (!!)
Turussa noustiin kolmessa vuodessa 58 %, eli nousu on ollut meillä 25 %-yks kovempaa.
Mainitsin aiemmin, että henkilöautoillut kilometrit ovat samat kuin 8 vuotta sitten. Kahdeksassa vuodessa joukkoliikenne on noussut 45.5%.
Pyöräliikenne
Pyöräliikenne on kasvanut 5.7 % vuodessa, ja kävely ei ole muuttunut.
Pyöräliikenne heittelee paljon vuositasolla, joten tarkempaa analyysiä on vaikea tehdä. Seuraavan vuoden raportti on kuitenkin kiinnostavaa seurattavaa: Nouseeko pyöräilyn matkamäärä ensi vuonna yli 140 indeksipisteen, jota on kolkuteltu jo kolmesti

Kävely
Kävelymäärät ovat pysytelleet samassa.

Nostan kuitenkin yhden knopin. Kävelymäärät Hämeensillalla ovat yli ratikkaremppaa ja koronaa edeltäneen tason. Siitäkin huolimatta, että etätyöt tulivat jäädäkseen ja talous on todella alamaissa.

Monet ovat kampanjoineet keskustan näivettymisellä Ratikkaa vastustaessaan. Ratikkarempassa kävi kuten kaikissa muissakin vastaavissa, ja elinvoima nousi. Tähän on jo meillä totuttu, mutta Tampereen keskusta on myös 2025 suurten kaupunkien elinvoimaykkönen Lähde.
Kaiken kaikkiaan annan liikenteen kehitykselle arvion:



Tammelan pyöräväylät
Tammelaan on tulossa jollain aikajänteellä parannuksia pyöräväyliin. Tarvetta on, sillä esimerkiksi Vellamonkadulla seudullinen pääväylä on kapeampi kuin suunnitteluohjeen peräkylän perukoiden minimileveys. Pyöräilijöitähän liikennemittausten perusteella riittää, ja väylä alkaa olla kesäisin epätoimiva ja talvella vaarallinen kävelijöille sekä pyöräilijöille.
Seuraava kuva osoittaa tilankäytön epäsuhtaa. Huomaa, että mitatut liikennemäärät ovat kesältä, mutta kuva talvelta. Ainoa kuvani kadusta oli talvinen.

Jäämme odottamaan tulevaa kehitystä



Viinikanlahdenpuisto
Viinikanlahdenpuistoon on tulossa leveää ja hyvin eroteltua pyörä- ja kävelyväylää. Uusi silta tulee yhdistämään aluetta Ratinaan.

Tämä on tärkeää, sillä alueelle tulee tulevina vuosina 4000 uutta asukasta. voit lukea alueesta lisää täällä
.jpg&w=1920&q=75)



Ranta-Tampellan pyöräily
Horisontinaukio on Paasikiventien, Ranta-Tampellan kadun ja Verstaankadun yhdistävä rakentamaton aukio. Se sijaitsee tässä:

Ranta-Tampellan Horisontinaukiolla Paasikivensillalta tulevat halukkaat pyöräilijät voisivat siirtyä ajoradalle ennen liikenneympyrää. Tästä voisi jatkaa Ranta-Tampellan kadulle liikenneympyrää pitkin, tai Verstaankadulle ajorataa. Mahdollista on myös jatkaa rantareitille kuten nytkin.
Kok-edustaja esitti aloitetta takaisin valmisteluun. Ohjeena “Alueen pyöräilyä ei haluta ohjata ajoradalle”, joka on sikäli kumma ohjeistus, sillä seudullinen pääreitti kulkee ajoradalla Ranta-Tampellan kadulla.
Tässä toimintatracker-entryssä mietteitäni tuoreeltaan kyseisestä yhdyskuntalautakunnan kokouksesta. Kuvassa on Vihreä YLA task force, eli Iia Suomi, Laura Vänskä ja minä:
- 9 päivää sitten
Yhdyskuntalautakunnan kokous
Tämän kertaisen YLA:n listalla oli paljon pyöräliikenteen parannuksia, joista osasta olimme miellyttävän yksimielisiä. Osasta taas ei. Ja taisipa myös mennä katusuunnitelma palautukseen ohjeistuksella “ei pyöriä ajoradalle”, vaikka seudullinen pääreitti kulkee ajoradalla... Vastustin tätä, enkä ollut kovin maireana asiasta kun lautakunnan tahto oli tämä, mutta tälläistä on demokratia. Asia ärsytti, mutta pysyin rakentavana. Ensi kerralla asia käsitellään uudestaan, ja asiantuntijat voivat opastaa lautakuntaa paremmin.
4 hPalkkio 200 € - puoluemaksu 25%
Itse olin valmis menemään jo suunnitelmaehdotuksella, mutta jälkikäteen mietittynä kaksisuuntainen pyörätie Verstaankadulla ja sujuva vaihto sillalta ajoradalle pyöräilyn pääväylälle Ranta-Tampellan kadulle olisi ehkä parempi. Ajoratapyöräily lienee monille varsin turvattoman tuntuista Verstaankadulla – etenkin kun pyörätie laskeutuu rautatiesillan alle.
Jäämme odottamaan viranhaltijoiden vastinetta.



Loppusanat
Tälläistä tässä kuussa! Toivottavasti löysit kiinnostavaa luettavaa. Jatkan samoissa merkeissä ensi kuussa. Jos et halua missata, voit tilata uutiskirjeen. Kiitos kun luit.