
Selvitin paljonko Sammon risteyksen läpi kulkee ihmisiä autoilla, pyörillä, kävellen, julkisilla
Pyysin viranhaltijoilta tilastoja Sammonkadun ruuhkaristeyksen läpi kulkevista ihmisistä eri kulkuomuodoilla. Tulokset olivat todella kiinnostavia, ja laittaa esimerkiksi Aamulehden tekemän pääkirjoituksen uuteen valoon.
- Joukkoliikenteellä 67%
- Autoilla 17%
- Kävellen 10%
- Pyörällä 6%
Risteyksen läpi kulkevista ihmisistä vain 17% kulkee henkilöautolla. Saman verran kuin kävellen ja pyörällä kulkevia
Pelkästään ratikalla kulkee 54% ihmisistä. Liikennevalo-etuuksia on kritisoitu. Kun faktat ovat selvillä, lienee selvää että kritiikissä ei ole mitään perää.
Yhdyskuntalautakunnassa esiteltiin katusunnitelma, jossa katupuita kaadetaan henkilöautokaistan pidennyksen tieltä. Kun henkilöautoliikenteen osuus on 17%, voi pohtia, kuinka monta prosenttia muutama kymmenen metriä lisäkaistaa parantaa risteyksen välityskykyä. Hinta 300 000 euroa. Jään odottamaan mittauksia vaikuttavuudesta. Odotukset eivät ole korkealla, mutta toivon yllättyväni. Muussa tapauksessa tulee kalliit metrit.
Iia Suomi Vihreistä esitti, että puita istutetaan tuplamäärä kaadettujen tilalle. Hyvä idea.
Knoppitietona: Pyöräliikenne on ainoa kulkumuoto jossa vaiheyleiskaava edellyttää katuvihreän säilymistä ja lisäämistä. Esimerkiksi henkilöautoilulla tätä kirjausta ei ole, ja katupuita on ok kaataa.
Ja onpa Aamulehdellä ollut parempaakin analyysia Sammon risteyksestä