
Tampere selvitti: Vastavirtapyöräily yksisuuntaisilla kaduilla
Aamulehden liikennetohtorina tunnettu Arto Grönroos (ps) teki valtuustoaloitteen kaksisuuntaisen pyöräliikenteen kieltämisestä yksisuuntaisella kadulla. Viranhaltijoiden vastaus oli faktapohjainen ja kiinnostava. Muutama nosto:
- Pyöräilijämäärät kasvoivat jokaisella mitatulla kadulla
- Jalkakäytäväpyöräily väheni jokaisella mitatulla kadulla
- Lähteenkadulla pyöräilijämäärä peräti kolminkertaistui, ja jalkakäytäväpyöräily väheni dramaattisesti: 29% -> 4%. Muilla kaduilla muutokset olivat pienempiä, mutta kaikissa positiivisia.
- Yksi onnettomuus tapahtui risteyksessä, jossa vastavirtapyöräily alkaa

Kun lakimuutos mahdollisti vastavirtapyöräilyn, Tampere oli kärkijoukossa mahdollistamassa tätä. Tilastoja on kerätty videotunnistuksella ennen muutoksia ja muutosten jälkeen. Muutokset ovat olleet hyviä, ja etenkin jalkakäytäväturvallisuutta lisääviä.
Sukkavartaankatu, todettiin mittauksissa pysäköityjen autojen vuoksi liian kapeaksi autoilijan ja pyöräilijän turvalliseen kohtaamiseen. Siitä poistetaan vastavirtapyöräily kahden korttelin matkalta.
No, menikö Aamulehden liikennetohtorin (ps) vaatimus läpi? Viranhaltijoiden loppupäätelmä oli selvä:
"Tutkimustulosten ja liikenneonnettomuustietojen mukaan ei ole mitään perusteita liikenneturvallisuuden perusteella kokonaan kieltää vastavirtapyöräilyä kaikilta yksisuuntaisilla kaduilla."
Hyvä niin.