
Tampereen keskustaa tulee kehittää faktapohjalta
Tampereen keskustaa koskevassa keskustelussa ei ole kyse siitä, pitäisikö keskustaan päästä autolla. Tästä vallitsee yksimielisyys: keskustaan on luonnollisesti päästävä myös autolla. Puolueiden erimielisyydet koskevat sitä, priorisoidaanko ydinkeskustan kaduilla läpiajo ja parkkeeraus, vai vehreä ja turvallinen kävely-ympäristö. Asiaa kannattaa miettiä reaalimaailman kokemusten ja datan avulla:
Keskustan rahasta tulee
- 37 % joukkoliikenteellä
- 29 % autolla
- 25 % kävellen
- 10 % polkupyörällä
Keskustan sisällä matkat tehdään
- 55 % kävellen
- 22 % julkisilla
- 17 % autolla
- 5 % pyörällä
Lähde: Tampereen keskustan asiointitutkimus
Osallistuin muutama päivä sitten vaalitenttiin. Tentissä Kok ja PS edustajat nostivat omatoimisesti Hallituskadun esimerkkinä hyvästä ja hyvin toimivasta keskustan kadusta. Hallituskatu on tunnettu parkkeerauspriorisoinnistaan.
En ole samaa mieltä. Antaa videon puhua puolestaan.
Kivijalassa ja kauppakeskuksissa menestys riippuu merkittävästi jalankulkijoiden määrästä eli lompakkotiheydestä. Jos katu muutetaan kävelykaduksi, Suomessa lompakkotiheys kasvaa n. 30–100 %. Noin 50 – 60 % yrittäjistä koki asiakkaiden ja myynnin määrän kasvaneen. Keskimäärin kasvu on 15% - 40%. Suomen kävelykaduilla mediaanimyynti on 23 % keskiarvoa suurempaa. Lähde: Kävelykatujen vaikutus kivijalkakauppoihin Lähde: Kävelykatujen mediaanimyynti
Yrittäjien kanssa jutellessani on käynyt selväksi, että vaikeaa on. Remontit, korona, etätyöt, inflaatio, korkojen nousu, ostovoiman romahdus ja työttömyyden kasvu. Iskuja tulee jatkuvasti. Keskustat ovat romahtaneet ympäri Suomen. Tampereella Hallituskatu on karuin esimerkki: Laskin 12 tyhjää liiketilaa kahden korttelin matkalla.
Valoa on kuitenkin näkyvissä: korot laskevat, ostovoima paranee ja etätöistä palaillaan toimistoille. Ratikasta lappaa asiakkaita, ja Tampere on keskustojen elinvoimaykkönen (EKK).
Olemme heikoilla jos ajattelemme että keskustan ainoa valttikortti kauppakeskuksiin nähden on läpiajo ja auto oven eteen. Jos tämä olisi taloudellisesti järkevää, markkinatalous pitäisi huolen että se olisi kauppakeskuksissa mahdollista. Hallituskatu vinoparkkeineen on keskustan näivettynein.
Keskustan kehittämistä tulee jatkaa tolkun faktapohjaisesti, tunteistuneen vastakkainasettelun sijaan. Tilastot kertovat faktoja: Vahvassa keskustassa on kävelykatuja sekä viihtyisyyttä, ja autot ajetaan kätevästi luoliin. Nyt kaikki kivijalkayrittäjiä tukemaan.